90 personer skrivna på Ulla-Lenas stuga: ”Fruktansvärt obehagligt”

Ulla-Lena Lindqvist har ägt sin sommarstuga i området Vidja, utanför Stockholm, sedan 2013. En plats som hon beskriver som sitt paradis, vilket Mitt i Stockholm rapporterat om tidigare. – Jag har tillbringat alla somrar där, och jag har haft det jättemysigt och skönt, säger hon. Med förra sommaren förändrades allt. – Jag upptäckte plötsligt att jag började få post som var adresserad till andra människor i min adress. Sedan såg jag att jag hade tre personer som var skrivna där. ”Till slut var det hela 90 personer” Ulla-Lena Lindqvist ringde Skatteverket, som förklarade att hon skulle skicka tillbaka posten till avsändaren. Hon polisanmälde även händelsen. Men Lindqvist fick upprepa samma procedur om och om igen eftersom nya namn ständigt dök upp. – Till slut var det hela 90 personer som stod skrivna på adressen. Ulla-Lena måste ringa Skatteverket varje gång ett nytt namn dyker upp. Hade hon varit skriven på adressen i Vidja hade hon kunnat gå in på hemsidan och anmäla varje ny person. Och det går bara att spärra adressen där man själv är skriven. Till slut tog Ulla-Lena Lindqvist bort sin adress från brevlådan – men det hjälpte inte. Vill att myndigheter agerar: Någon borde reagera I september skickade Skatteverket ut ett papper med 88 namn. Hon skulle kryssa i ja eller nej för om personerna bodde på adressen. – Man blir mentalt trött av det här, jag orkar inte gå ut och titta varje vecka. Hon berättar även att hon har haft planer på att sälja. – Fast samtidigt är det ju inte jag som har ställt till med något, det är andra som håller på. Nu vill hon att myndigheter ska ta det här på allvar. – För jag upplever att det är något som är väldigt organiserat. Det kommer dessutom post från olika myndigheter adresserad till alla dessa personer. Om jag returnerar och skriver att personerna inte bor här, så borde någon reagera i något led. Skatteverket: Här har vi missat Tobias Wijk, som är verksamhetsexpert på Skatteverket, säger att Ulla-Lena Lindqvist har agerat helt rätt. Han förklarar dock att personerna inte har folkbokfört sig på adressen utan har anmält den som kontaktadress – vilket innebär att de vill kunna nås via adressen. Det som har försvårat Skatteverkets arbete är att någon har svarat på den post som skickats till adressen, vilket visar att kommunikationen postalt har fungerat. – Det är 90 personer som har lämnat den här kontaktadressen till henne. Det är ju något som vi borde reagerat på ändå. Är det här rimligt?, säger Tobias Wijk. Wijk berättar att man ska returnera posten och vara tydlig med att det är en felaktig uppgift och att personerna inte nås på adressen. Då kan Skatteverket ta bort dem och ibland även vilandeförklara samordningsnumret. Det skickar en signal till myndigheter att vara extra uppmärksamma och kontrollera uppgifterna noggrant. – Här har vi missat, hon ska inte behöva drabbas på det sättet. Vi behöver förbättra vår hantering helt enkelt, och vi är på den typen av brister.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *