Miljontals fordonsmätningar ska ge säkrare vintervägar

Yrkeschauffören Jesper Nordenskiöld kör vanligtvis uppåt 20 mil per arbetspass i Norrbotten, och isiga vägbanor är något han ofta stöter på. – Man vill alltid att vägarna ska vara så rena från is och halka som möjligt, säger Jesper Nordenskiöld och förklarar att isiga vägbanor som döljs av snö är riskabla. Fordonsdata visar var det är halt I ett nytt projekt för att snabbt få in information om halka köper Trafikverket in data från fordon ute i trafiken. Hur det bromsas eller sladdas på vägarna analyseras för att kunna förutse var vägarna är som halast. Forskarna vid Luleå tekniska universitet, som leder projektet, får in 45 miljoner mätningar från fordon per månad. Dessa analyseras tillsammans med nederbörd och temperatur för att kunna förutse halka. Målet är att halkbekämpning ska kunna sättas in snabbare än idag. Analyser användas redan nästa vinter Från hösten 2025 väntas Trafikverket i sina upphandlingar av halkbekämpning använda sig av mätdata från insamlade fordon. Målet är enligt Johan Casselgren att redan nästa vinter få bättre halkbekämpning på de statliga vägnätet. – Mätningarna med fordonsflottan ska vara med i Trafikverkets kontrakt för uppföljning av vinterväghållningen, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet. Yrkeschauffören Jesper Nordenskiöld ser fram emot bättre vinterväghållning, inte bara för sin egen del utan för alla som kör längs vägarna. – Behovet är stort för att minska antalet trafikskador, säger han.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *