Reklam för skönhetsoperationer i tunnelbanan – influencer rasar

Stockholms tunnelbana pryds just nu av reklam för ljudböcker, matvaror, djurförsäkringar – och skönhetsoperationer. Det är plastikkirurgen Akademikliniken som ligger bakom kampanjen, som nu uppmanar resenärer i kollektivtrafiken att se över sina bröst, läppar, näsa och rumpa. Författaren och influencern Flora Wiström hajade till när hon åkte förbi reklamen i rulltrappan. På samma ämne publicerade hon en story på Instagram, som resulterade i starka reaktioner bland följarna. – Det som är mest chockerande är att SL släpper igenom den reklamen. Den har ett väldigt iögonfallande lekfullt uttryck som jag inte har sett i den typen av reklam tidigare, säger hon till TV4 Nyheterna. – Jag tänkte förstås på alla barn och tonåringar som åker förbi den på väg till skolan. Då fick jag en jättedystopisk känsla. Hur kan det här vara normaliserat? ”Dålig smak i munnen” Kampanjen består av olika affischer med frågor riktade till resenärerna. ”Ser du tuttar vart du än tittar?”, ”Tänker du på rumpor dagarna i ända?” och ”Har du nosat länge på en ny näsa?” är några av frågorna. ”Då är det kanske dags att gå från tanke till Akademikliniken. Boka konsultation idag” står på sista affischen. – Det som jag tycker är slående är det lättsamma och skojfriska tilltalet. Att man får en känsla av att det är väldigt lätt och tillgängligt att skaffa sig en ny rumpa. Det ger mig en jättedålig smak i munnen, säger Flora Wiström. Författaren har själv anmält kampanjen till Reklamombudsmannen. Nu uppmanar hon sina följare på sociala medier att göra samma sak. SL: Ska inte strida mot något TV4 Nyheterna har varit i kontakt med både SL och Akademikliniken. – Det finns regler för vad som får finnas i SL-trafiken och det kan anmälas om man har synpunkter. Vi kan nås av frågan om reklamen verkar strida mot några riktlinjer, men just den här reklamen ska inte strida mot något som jag förstått det som, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på Region Stockholm. SL uppger att Akademiklinikens reklam är av kommersiell typ, som reglas av Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. AK: Fått mycket positiv feedback Akademikliniken uppger att de inte har märkt av någon kritik. ”Tvärtom har vi fått mycket positiv feedback på att kampanjen är snygg, smart och hanterar det känsliga ämnet mänskliga kroppar på ett respektfullt och igenkännande sätt”, skriver marknadschefen Karl Lehman i ett mejl till TV4 Nyheterna. Kliniken menar att budskapet är noga genomtänkt, för att inte riskera att någon uppfattar det som att det är fel på deras kropp. ”Därför riktar vi oss enbart till dem som redan idag överväger en förändring . Det är inte vår kampanj som ger dem en längtan till att göra en förändring. Den har funnits där långt tidigare, skriver Karl Lehman, som tillägger att de inte kommer att ändra något i kampanjen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *