Runt ett konferensbord i Stockholm sitter en samling konditorer, matinfluerare och allmänna semmelentusiaster. På bordet tronar fat med gyllenbruna bullar toppade med spritsad grädde under vilken en liten skymt mandelmassa kikar fram. Det här är Krogguidens årliga semmeltest och elva fastlagsbullar ska semlor smakas och betygsättas för att kora Stockholms bästa semla. – En bra semla är en saftig bulle som är bra med kardemumma i. Personligen gillar jag väldigt mycket röstade mandlar i och på fyllningen. Och gärna lite saltare, säger Alva Odelbrink, årets unga bagare 2024 och del av juryn. Påverkar försäljningen För bagerier är semmelsäsongen en viktig inkomstkälla. På själva fettisdagen äter 63 procent av svenskarna en semla och bedömningarna i testerna kan ha en stark påverkan på ett bageris försäljning. – Jag tror att det påverkar. Den semlan som juryn har som etta eller tvåa kommer säkert få en skjuts, så är det, säger Magnus Åqvist, grundare Krogguiden. Det kan bagaren Ebba Groeger skriva under på. När Göteborgsposten för några veckor sedan korade Göteborgs bästa semla låg hennes bakverk i topp och effekten lät inte vänta på sig. – Vi har haft lite att göra om man säger så. Vi säljer nästan dubbelt så många semlor om dagarna. Så vi har händerna fulla, säger hon. Men ett dåligt betyg kan få motsatt effekt. – Ja det är klart man känner oro för det. Lika mycket som att det här ger ett uppsving så kan ett dåligt betyg göra att folk inte kommer hit. Men jag känner mig inte så orolig, jag tror på vår produkt, säger Ebba Groeger.