Förskolorna blir allt större – här tar de emot 240 barn

Alfons och Mattias går på avdelningen Oliven och berättar gärna att de tycker om att bygga kulbanor, spela och sjunga. Barnen behöver inte träffa alla hundratals jämnåriga varje dag, då varje avdelning har sitt eget utrymme och sin egen hemvist. I förskolans personalstyrka ingår 28 pedagoger, och enligt Lena Mardani, som har arbetat som barnskötare i åtta år, ger storleken fler fördelar än nackdelar.

– Vi har en jättefin stor gård som barnen utforskar, och de får nya kompisar att leka med. Om någon är sjuk kan vi lätt hjälpas åt mellan avdelningarna, utan att ta in okända vikarier, säger hon. Förskolor med mindre än 100 barn minskar Statistik från Skolverket visar att stora förskolor, ibland med plats för flera hundra barn, har blivit vanligare på senare år. Samtidigt minskar antalet förskolor med färre än 100 barn. En anledning är att kommuner ser ekonomiska fördelar och vinster i att samordna personal och resurser.

Vissa experter varnar dock för att en förskola av den här storleken kan skapa en stökig miljö, särskilt för yngre barn. Men rektorn på Bifrost, Camilla Stenman Svensson, menar att barnen inte springer runt över alla ytor utan främst håller sig till sina mindre grupper. Hon betonar att en stor förskola kräver god organisering och planering för att bevara ”det lilla i det stora”.

– Det handlar jättemycket om organisation och hur vi erbjuder trygga ytor för varje grupp, säger hon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *