Utses till årets matbluff – mörkade utlandsflytt: ”Har stuckit i ögonen”

För att uppmärksamma konsumenter på produkter som inte riktigt håller vad de lovar utser Äkta vara varje år Årets matbluff. Förra veckan presenterade konsumentföreningen de fem finalisterna till antipriset, och nu har konsumenterna röstat fram vinnaren. ”Då har det gått för långt” Alvestaglass och Järnaglass tillverkas inte längre i de orter som nämns i namnen och där de en gång startade. Båda märkena ägs av Lohilo Foods AB, som för ett par år sedan lade ner sin fabrik i Växjö. Nu produceras glassen i Nederländerna, vilket bara framgår i en liten text på förpackningens baksida.

– Jag tror att det finns väldigt många produkter som har geografiska begrepp i sina namn, såsom Arboga öl och Mariestad. Ibland har de flyttat produktionen någon annanstans. Men det har gått för långt när den kan flytta till Holland utan att konsumenten vet. Det här blir inte längre närproducerat när det flyttar till och med utomlands. Det har stuckit i ögonen på folk, säger Björn Bernhardson i Nyhetsmorgon. Pallplatserna På andra plats hamnade Muttis pizzassås. Såsen innehåller 82,4 procent tomater, 17 procent vatten och salt. Muttis vanliga krossade tomater innehåller tomater och salt och är billigare. Gevalias kaffe landade på tredje plats. I de dyrare sorterna ”Ebony” och ”Milea” har de minskat mängden från 250 gram till 225 gram. Paketets storlek framgår endast på baksidan. – Det har alltid stått på framsidan, vikten, men de har flyttat till baksidan, för att man ska märka att det är 425 gram. Det är det som har stuckit folk i ögonen, säger Björn Bernhardson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *