Därför erövrar Svenskt godis världen: “I USA finns godis-sommelier“

Det bor kanske en liten gottegris i oss alla. Om inte i varje vuxen så i alla fall i vart och vartannat barn. Och den kommer ofta fram på lördagar eller vid högtider som halloween, påsk och självklart även under jul. En genomsnittlig svensk äter faktiskt omkring 17- till 18 kilo godis varje år. Men nu har de små godisarna letat sig utomlands och blivit populära internationellt. Det har blivit jättestort i USA. De har öppnat flera nya godisbutiker med långa köer utanför. Men det säljs med en guldkant, säger Sofie Zettergren Bonnevier som är trend- och innovationsanalytiker.
Så mycket kostar godiset i USA I USA marknadsförs det svenska godiset som en premiumvara och säljs för häpnadsväckande 700 kronor per kilo. Så påsarna ser i regel betydligt mindre ut än de vi är vana vid här hemma. I butikerna finns även en godis-sommelier som hjälper amerikanerna plocka rätt godssorter. Det har framför allt varit nischade sorter som köps, sura och söta godisar och godisar med roliga former och färger. Men det är dyrt så man har kanske råd att plocka tio stycken godisar i en påse, säger Sofie Zettergren Bonnevier. Det började med en godissallad Svenskt godis har ett gott rykte internationellt, inte minst för att det är så tillgängligt. Sorterna är ofta både veganska och glutenfria och innehåller, givetvis med undantag, mindre socker än det amerikanska godiset. Men det som gjort att godiset nu trendar utomlands är för att det just trendat på sociala medier. Det boomade tidigare i år när en stor influencer lade ut ett klipp med en godissallad. Hon hade plockat ihop en noga utvald sallad av svenskt smågodis. Det var väldigt snyggt. Det blev en grej som gick viralt, säger Sofie. Godissallad är för blotta ögat inget annat än en skål med godis. Men bakom varje godis i skålen ligger ett val. Gärna har skålen eller salladen komponerats av flera olika personers egna favoritgodisar. Så alla tar med sina blandningar och sen blandar man ihop det tillsammans i en sallad, det är individualistiskt och identitetsbyggande. Det blev jättestort på Tiktok och gav ringar på vattnet snabbt. Fuck-it-list istället för bucketlist Det är inte bara i USA som godiset blivit populärt, i Storbritannien har man också intresserat sig. Och där har man börjat prata om ”lördagsgodis” som ett spännande och exotiskt fenomen. Och i delar av Asien har man också fått upp ögonen för svenskt plockgodis. Jag tror också en anledning är att socker och kolhydrater har varit demoniserat länge och att det börjar släppa nu. Vi börjar se en revolt mot wellness-eran, man pratar om att folk gör en fuck-it-list istället för bucketlist, säger Sofie Zettergren Bonnevier.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *