Guinnessbrist i Storbritannien: ”Frustration”

Den mörkbruna ölen med mycket skum har under många år varit en oerhört populär ölsort på Irland och i Storbritannien. Men nu kan drycken vara hotad. Larm om brist har rapporterats och många pubar har tvingas till ranson. – Jag tror att framför allt att det är en stor frustration bland pubägare. De har haft det tufft de senaste åren efter pandemin och att färre går på puben. Man säljer mindre öl än man gjorde tidigare och Guinness har varit ett undantag. Men om man inte kan förse kunderna med det Guinness de efterfrågar så går man miste om välbehövda pengar, säger James Savage, grundare av The Local. Tiktok-trend kan vara boven En ökad popularitet bland kvinnor och Generation Z ses som en av anledningarna till bristen. En annan tros vara en ny tiktoktrend. Sättet man ska dricka Guinness på har fått spridning i sociala medier. Det kallas ”split the G” och går ut på att den första klunken ska vara tillräckligt stor för skummet ska hamna i mitten av G:t på glaset. Utöver trenden har även kändisar, som exempelvis Kim Kardashian, synts med en Guinness i handen vilket också har ökat populariteten. – Mat och dryck är ju tacksamt att skapa trender kring det, eftersom alla har någon form av relation kring det, säger TikTok-experten Johannes Gustafsson. Ökar i popularitet i Sverige Men det är inte bara i Storbritannien som det skett ett ökat tryck. Även i Sverige har man sett en ”Guinness-boom” berättar Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsberg Sverige. – Sverige är en av Guinness allra snabbast växande marknader i världen. Så det är superkul och vi ser verkligen att det är många konsumenter som hittar Guinness. I år har vi sett en ökning på totalt 37 procent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *