Efter årsskiftet blev biblioteken i Sundbyberg och Järfälla utsatta för en ny bedrägerimetod. Gärningspersonerna ska ha ringt till låntagarna och påstått att de ringt från biblioteken. – En kvinna ringde mig och sa att hon hade blivit lurad och blivit av med pengar. Bedragaren hade varit jättetrevlig och sagt att hon hade reserverat 25 böcker, som biblioteket tyvärr inte kunde leverera, och att hon skulle få pengarna tillbaka på hennes bankkonto, säger Henrika Åström, bibliotekschef på Sundbybergs biblioteket. I det här fallet ringde kvinnan sin bank direkt, och fick hjälp med att få pengarna tillbaka. ”Säger att de behöver byta pinkod” Men enligt Henrika Åström har bedragarna lyckats lura andra låntagare och kommit över summor från 6 000 till 500 000 kronor. Bedragarna använder sig av flera olika sätt för att lura sina offer. – De blir kontaktade via mail och säger att de behöver byta pinkod till sina lånekort på webben, säger hon. Men hur de har fått tag på mailadresserna kan Åström inte svara på. – Jättebra fråga. Vi har anlitat ett företag som levererat vårt låntagarregister. Jag har varit i kontakt med dem och de har inte haft något intrång på sitt låntagarregister, säger hon. ”Ryktet blir naggat – vi står för hög trovärdighet” Som mest fick Sundbybergs bibliotek 15 till 20 samtal per dag från drabbade – nu hoppas Åström att bedragarna slutat. – Vi har varit ganska snabba med att gå ut med information. Vi har också kontaktat våra kollegor runt om i landet. Hon berättar att man nu har spärrat funktionen där man kan byta pinkod på hemsidan. De har även gått ut med varningar på sociala medier och på deras hemsida. – Sen kan vi inte göra så mycket mer än att fortsätta informera och återupprätta vårt goda rykte. Det blir ju tyvärr lite naggat i kanten, vi står för väldigt hög trovärdighet i samhället. Dessutom har man valt att sikta in sig på en svagare grupp, vilket också är extra tråkigt. Polisens uppmaning är att lägga på luren och våga vara otrevlig – även om den som ringer tycks ha trovärdig information om dig. – Inga seriösa företag eller myndigheter ber dig signera något med bank-id om du blivit uppringd. Det är ett tecken på att du pratar med en bedragare, säger Johan Halling, brottsförebyggande samordnare vid polisen till DN.