Sören Eklöf har varit yrkeschaufför i snart 40 år. De senaste åren har han sett en markant försämring i hur Trafikverket sköter vägunderhållet. Nu har det gått så långt att han valt att göra en JO-anmälan. Han uppmanar Trafikverket att tänka om och göra förändringar. – Det är så uruselt vägunderhåll nu och det är inte meningen att vi yrkeschaufförer ska behöva vara oroliga för att köra. Om vi ska komma hem, om vi ska krocka eller om någon ska krocka med oss, säger han till TV4 Nyheterna. ”Vad händer om det kommer en skolbuss?” Han berättar att han går och lägger sig med en oro och ett obehag i kroppen när han vet att det ska komma snö och oväder. Den största oron är dock inte för hans egen säkerhet, utan för andra, mer sårbara, trafikanter ute på vägarna. – Jag har försäkring och jag har en ny bil. Jag har bälte på mig jämt. Så jag klarar mig. Men skolbussen? Familjen som är på väg hem efter nyårsfirande? Det vill inte jag på mitt samvete. Vill Trafikverket ha det? Trafikverkets svar – alla fordon är ute Trafikverket håller med om att de har stora utmaningar att sköta vinterväghållning i Sverige. Presschef Bengt Olsson berättar att de i oktober hade ett möte med åkeribranchen där det diskuterades hur man kunde utveckla och förbättra arbetet framöver. Samtidigt poängterar han att de gärna tar emot synpunkter vid fortsatta problemområden. Enligt Olsson har alla tillgängliga plogbilar och saltbilar har varit ute och jobbat på vägarna det senaste dygnet. 570 fordon var ute och det finns inga fler att använda. – Det är tråkigt om de föraren upplever obehag. Så ska det inte behöva vara. Att samtidigt säga att vi kan ha definitivt röjda vägar 24/7 med den här snabbväxlande väderlekstypen som vi har i Sverige numera. Det är nog att överskatta lite förutsättningar för att få till det, säger Bengt Olsson.