M:s strategi inför valet 2026: Locka utrikesfödda

Moderaterna samlades i helgen i Karlstad för sin årliga konferens Sverigemötet. Och redan nu börjar planeringen inför valet 2026. Historiskt har partiet haft svårt att locka väljare bland utrikes födda personer. Men det ska det bli ändring på. Kulturminister Parisa Liljestrand har fått uppdraget att vända utvecklingen. Hon anser att M ”underpresterar” när det gäller väljare med utrikes bakgrund. – Här ser vi att vi som parti har ett arbete att göra i att öka vårt förtroende bland människor som inte är födda i Sverige, säger hon till TV4 Nyheterna. Planen: Prata om integration I valet 2022 fick M drygt 19 procent av rösterna, men knappt 14 procent bland utrikesfödda. Det kan delvis bero på samarbetet med Sverigedemokraterna, anser Douglas Thor, ordförande för Moderata ungdomsförbundet (Muf). – Det går inte att komma runt att vi samarbetar med och låter som sverigedemokrater, som de här väljarna ofta tycker är rasister. Därför måste vi utveckla politik och kommunikation som visar på en annan människosyn, säger han. Men hur ska det gå till? Partiets strateger söker nu budskap som särskiljer M från SD och en nyckelfråga kommer bli att prata om integration. Moderaterna vill förmedla budskapet att man ser positivt på ett Sverige där människor har olika bakgrund. – Människor som har en annan bakgrund än den svenska ska kunna leva och verka i vårt fria Sverige, bidra till samhället och samtidigt kunna ta tillvara på den kulturen som man själv har med sig, säger Parisa Liljestrand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *