I dag är det krav på att ha vinterdäck från den 1 december till den 31 mars. Men nu vill regeringen skärpa reglerna. Två olika alternativ har skickats ut på remiss. Det första är att datumgränsen för vinterdäck för personbilar slopas och att krav på vinterdäck ska råda vid vinterväglag – oavsett tid på året. Det andra alternativet är att datumperioden förlängs till 1 november till 15 april. – Alla som färdas på vägarna har ett ansvar att använda däck som är anpassade efter väglaget. Den lagstiftning som i dag finns är för snäv och tiden då det råder krav på vinterdäck är för kort, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande. Skeptisk: ”Trafiksäkerhetsrisk” Konsument- och bilistorganisationen M Sverige, som är en av remissinstanserna, har tidigare genomfört en enkät som visar att dess medlemmar inte ser särskilt stora behov att ändra på det nuvarande regelverket. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige, befarar att en slopad datumgräns kan medföra vissa bekymmer. Han anser att det kan bli praktiskt svårt att efterleva kraven. – Om man tar bort datumen blir det är upp till var och en att ha väldigt stor koll på när det är vinterväglag eller inte, och att man måste skifta däck omedelbart om det skulle bli vinterväglag, säger han. En konsekvens kan därför bli att många väljer att köra med vinterdäck onödigt länge. – Det är snarare en trafiksäkerhetsrisk åt andra hållet, eftersom ett vinterdäck ofta har sämre egenskaper när det inte är snö och is. Krav på snökedjor för lastbilar I båda alternativen ingår dessutom krav på att tunga fordon ska medföra snökedjor under perioden 1 november till 15 april. – Det tycker vi enbart är positivt. Jag tror att många bilister tyvärr har blivit vana vid att det många gånger är lastbilar som gör att det korkar igen. Om man har varit för sent ute med att förbereda för dåligt väglag på vintern är det ofta lastbilar som fastnar. De nya reglerna föreslås träda i kraft i november i år.