SD:s analys klar – fel att attackera medierna inför EU-valet

I EU-valet 2024 backade Sverigedemokraterna för första gången någonsin i ett val. Nu har partiet gjort en egen analys och kommit fram till att det var ett ”historiskt bakslag för Sverigedemokraterna”. TV4 Nyheterna har tagit del av hela valanalysen där det står att partiet bör lära sig och utvecklas av det. Något som är tydligt är att SD inte borde ha attackerat medier inför EU-valet. Partiet gick bland annat till hård attack mot TV4 efter att Kalla fakta avslöjat SD:s trollfabrik. Dagen före valet varnade Sverigedemokraterna för TV4:s ”påverkansoperation” i ett mass-sms. Fungerade inte att öka konfliktnivån I ett tal kallade partiledaren Jimmie Åkesson granskningen en ”inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget”. ”Tillgängliga data visar att försöken att öka konfliktnivån gentemot TV4 inte gav någon som helst effekt. Huruvida detta avskräckte väljare i någon omfattning är osäkert men sannolikt finns en negativ indirekt effekt genom att enskilda företrädares förtroende drabbades negativt”, skriver SD i analysen. Ska knacka mer dörr Gällande mediekritiken så gjorde partiet vad de kallar ”en felaktig bedömning”. Sverigedemokraterna menar också att deras väljare är mer rationella och att sakfrågor engagerar mer. I analysen står det också att ingen röstade på partiet i protest mot den sittande regeringen då SD är numera är ett samarbetsparti till regeringen. Sverigedemokraterna pekar också på ett misslyckande av att mobilisera kärnväljare och att få dem att gå och rösta. I framtiden måste partiet knacka mer dörr och försöka mobilisera sina väljare på annat sätt. ”Partiets synlighet på gator och torg och i offentliga miljöer måste växlas upp kraftigt. Smart och strategisk affischering på både betalda och obetalda ytor kan bidra till ökad entusiasm bland så väl partiaktiva som väljare och bör uppmuntras”, står det i analysen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *