Slutsatsen efter valfiaskot – bli mer som andra partier

EU-valet 2024 blev ett rejält bakslag för SD, som för första gången gick bakåt i ett val. Därför är det extra intressant att partiet nu – också för första gången – offentliggör åtminstone delar av partiets valanalys. En valanalys som slår fast att partiets strategi i valrörelsens slutskede baserades på en felaktig bedömning. Kallade medier för ”klägg” Så låt oss backa bandet till själva valrörelsen, då när TV4:s Kalla fakta publicerat granskningen av Sverigedemokraternas anonyma konton på nätet. SD valde att gå till motattack, och gjorde den attacken till en del av sin valkampanj. Jimmie Åkesson kallade medier för ”klägg” och kallade TV4:s avslöjande för en påverkanskampanj. Under resten av partiets valkampanj lyftes detta på varje valmöte, mot en fond av en storbildsskärm föreställande Kalla faktas grävande reporter. Kulmen nåddes dagen före valet när mass-sms skickades ut med uppmaningen att inte låta TV4:s påverkansoperation vinna valet. För att försäkra maximal uppmärksamhet kring sms:et skickades det också till ett stort antal politiska reportrar, inklusive TV4:s, som förstås alla rapporterade om det. Gav inte någon som helst effekt Strategin bakom detta stavades mobilisering. För i ett val som EU-valet är det framför allt soffan och likgiltigheten som är Sverigedemokraternas huvudfiende, lyder den gängse analysen. Väck människors ilska och du får dem till valurnorna. Det är detta som valanalysen kommit fram till inte fungerar. I stället slår den brutalt fast att försöken att öka konfliktnivån mot TV4 ”inte gav någon som helst effekt”. Det kan till och med ha haft en negativ effekt genom att det kan ha sänkt förtroendet för enskilda företrädare, konstaterar analysen. Men kritiken går djupare än så, om än inlindat. Under en försiktig rubrik om att det behövs mer ”opinionsanalys” slås fast att partiets kampanjarbete historiskt baserats på ”fingertoppskänsla”. Men att denna känsla tycks ha slagit fel i EU-valrörelsen eftersom budskapet blev mer ”argt och hårt” än lekfullt, vilket kan ha bidragit till att partiet tappat bland äldre väljare, väljare som är viktiga för partiet eftersom de har högre valdeltagande än yngre väljare. Slutsats: bli mer som andra partier och tänk efter före. ”Ett passande efterspel efter en ovanligt ovanlig valrörelse” Det är en tvåsidig sammanfattning av valanalysen som SD har offentliggjort. Det är begripligt att partiet inte vill dela med sig av helheten – den lite fräna kommunikationen är en del av partiets identitet och dit hör också en snabbfotad ledning som inte drar sig för att byta spår när verkligheten kräver det. Men det fungerar bättre i ett litet parti än i ett stort och en av valanalysens slutsatser verkar vara att valrörelser behöver organiseras och ledas bättre. Att det i EU-valrörelsen var oklart vem som hade beslutat om budskap och innehåll i kampanjer. Men mer än så får inte TV4:s tittare veta denna gång. Vi fick nämligen inte göra någon egen intervju med Martin Kinnunen som gjort valanalysen utan hänvisades till presschefen. Om inte annat är det väl ett passande efterspel efter en ovanligt ovanlig valrörelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *