Svenskar trötta på ”cookies” på nätet

En majoritet känner sig antingen överväldigad eller uppgiven när det gäller användarvillkor och information kopplat till datainsamling, även kallat kakor eller ”cookies”. Det visar en Sifo-undersökning gjord av bland andra Integritetsmyndigheten och analys- och kommunikationsföretaget Insight Intelligence. Endast åtta procent är positiva till insamlingen av information. Förtroende på bottennivå Även förtroendet för hur informationen hanteras är lågt, det lägsta sedan undersökningen startade för elva år sedan. – Svenskarnas förtroende för att dela information digitalt är på en bottennivå, värst är det för AI-företag, säger Lukas berg, vd för Insight Intelligence. Oron har vuxit En orsak som ges till det låga förtroendet är den stora mängden information som idag samlas in. – Folk blir mer medvetna om att information samlas in, samtidigt som man inte vet hur det samlas in. Den diskrepansen skapar en väldigt stor oro, säger han. 41 procent svarar i undersökningen att man är orolig för att ens information används i syften som man inte är bekväm med. Det är nästan en fördubbling sedan 2015. Dålig kunskap Samtidigt är kunskapen om hur data samlas in låg i relation till omfattningen. Nästan varannan person – 44 procent – säger sig ha mycket eller ganska dålig kunskap om det. Det här kan vara problematiskt, enligt Anna Eidvall, jurist på Maqs Advokatbyrå, och specialiserad på integritet- och dataskydd. – Det tycker jag är jätteoroande. Jag tycker att det är viktigt att man håller sig informerad. Det är inte fel att dela data, men om du väljer att göra det så ska du vara medveten om vad det innebär för dig som person, säger hon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *