Vill att reklam för onyttigheter begränsas

På uppdrag av regeringen har de två myndigheterna undersökt hur man ska få unga svenskar att få bättre matvanor. Åtgärder behövs, konstaterar man. Enligt utredningen drabbas allt fler barn och unga av problem som övervikt, diabetes och dåliga tänder till följd av vad de stoppar i sig. Som motmedel föreslår man bland annat en utredning av hur man skulle kunna begränsa den reklam för som barn och unga exponeras för. ”En viktig faktor är marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel gentemot barn och unga som är påträngande, inte minst i sociala medier, och bidrar till sämre matvanor”, anser Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket. Ett annat av förslagen är att se över hur skattefinansierade måltider som når barn och unga ska bli mer näringsriktiga och hållbara. ”I Sverige har vi kommit långt med vår skolmat, som innebär en näringsriktig måltid för alla barn som går i grundskolan. Men det finns potential för att utveckla även andra måltider inom skolan, såväl som matmiljön för barn och unga i andra skattefinansierade miljöer”, säger Livsmedelsverkets generaldirektör Annica Sohlström, i ett pressmeddelande

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *